5 militaire regels die iedere backpacker moet kennen

Lopen met bepakking tot kunst verheven

Als backpacker kun je heel wat leren van militairen. Ze hebben lopen met bepakking tot kunst verheven. Er is door het leger zelf dan ook heel wat onderzoek gedaan op dit gebied. Deze militaire ‘regels’ moet je in je achterhoofd hebben als backpacker.

100 gram om je voeten staat gelijk aan 500 gram op je rug

Met deze backpack regel kun je door een kleine wijziging veel winst behalen. Het U.S. Army Research Institute of Environmental Medicine heeft in 1984 tests gedaan met schoenen in verschillende gewichtsklassen. Hoe zwaarder de schoen, des te meer energie het kost.

Goed om te weten: uit de studie blijkt dat je het gewicht dat je op een paar schoenen bespaart vijf maal extra kunt dragen op je rug. Per honderd gram kun je dus een halve liter water extra meenemen. Let dus het gewicht als je wandelschoenen gaat kopen.

wandelschoenen backpacker

1 pond extra om je voeten kost 5 procent meer energie

Nog een reden om zo licht mogelijke wandelschoenen te kopen. Zware schoenen beïnvloeden je wandelprestaties niet alleen vanwege het gewicht, maar ze zijn ook stijver en minder responsief. Hierdoor vermindert je stretch reflex (het automatisch aanspannen of ontspannen van je spieren) bij het raken van de grond.

Elke pond extra gewicht rond je voeten kost je 5 procent extra energie, blijkt uit een ander militair onderzoek. Dit komt bij een gemiddelde hike neer op 18 seconden vertraging per kilometer.

backpacker

1 procent van jouw lichaamsgewicht aan extra bagage kost je 3,75 seconden per kilometer

Hoe minder zwaar je bagage, des te sneller je loopt. Logisch, maar je kunt ook uitrekenen hoeveel tijd jouw bagage gaat kosten. In dit onderzoek is uitgegaan van mijlen. Dit hebben we omgerekend tot kilometers.

Ieder procent van je lichaamsgewicht dat je in je backpack meedraagt, kost je 3,75 seconden per kilometer. Voorbeeld: je weegt 75 kilo en neemt 3 liter water mee. 3 kilo is in dit geval 4 procent van je lichaamsgewicht. 4 x 3,75 = 15. Je loopt dan dus 15 seconden langzamer per kilometer.

backpack kopen backpacker

Een hellingsgraad van 10 procent halveert je snelheid

Bergopwaarts loop je uiteraard langzamer dan op de vlakke weg. Hiervoor geldt een wat simpelere rekensom dan hierboven.

Bij een stijgingspercentage van 10 procent loop je twee keer langzamer dan op een vlakke weg, of je nou 5 of 15 kilo bepakking op je rug hebt.

backpacker

Je snelheid gaat bergopwaarts twee keer zo snel omlaag als dat je snelheid bergafwaarts omhoog gaat

Als je eerst omhoog bent gelopen, win je de tijd niet terug als je daarna weer naar beneden loopt. Slechts de helft van de tijd win je weer terug.

Dit komt simpelweg door de remmende kracht tijdens het afdalen. Hoe steiler je bergafwaarts loopt, des te harder rem je af. De extra belasting op je spieren heeft overigens nauwelijks invloed op je opwaartse prestaties.

backpacker

Bronnen

1. The energy cost and heart-rate response of trained and untrained subjects walking and running in shoes and boots by Bruce H Jones, Michael M. Toner, William L. Daniels och Joseph J. Knapik. US Army Research Institute of Environmental Medicine, Natick, Massachusetts, USA. Publicerad i Ergonomics 1984, vol. 27, No.8, 805-902.

2. Energy cost of backpacking in heavy boots by S. J. Legg and A. Mahanty, Army Personnel Research Establishment, Farnborugh, Hants, England. Publicerad i Ergonomics, 1986. Vol. 29, No. 3.

3.Paavolainen, L.; Nummela, A.; Rusko, H., Muscle power factors and VO2 max as determinants of horizontal and uphill running performance. Scandanavian Journal of Medicine & Science in Sports 2000, 10 (5), 286-291.

4.Gottschall, J. S.; Kram, R., Ground reaction forces during downhill and uphill running. Journal of Biomechanics 2005, 38 (3), 445-452.

5. The Modern Warrior’s Combat Load – Dismounted Operations in Afghanistan. U.S. Army Center for Army Lesson

Meer leuke content? Like ons op Facebook

07-06-2017 - Alrik de Jong