Train als een elitesoldaat: de work-out van Air Force Special Ops

Backpacken als een US Army Ranger, zwemmen als een Navy Seal

Zwemmen als een Navy Seal, backpacken als een US Army Ranger en rennen als een skyrunner. Dat moet je kunnen om onderdeel te worden van de Air Force Special Ops. Met dit trainingsprogramma kom je een aardig eind op weg.

Iedereen die bekend is met de Navy Seals, weet dat je een krankzinnig trainingsprogramma moet afwerken om bij deze Amerikaanse speciale eenheid te komen. Minder bekend is de Air Force Special Ops, een onderdeel van de Amerikaanse luchtmacht waar ze nog een stapje verder gaan.

Iemand wordt pas aangenomen bij deze eenheid als er een trainingsprogramma van 730 dagen succesvol wordt afwerkt. Vijf dagen per week worden de aspirant elitesoldaten van zes uur in de morgen tot vier uur in de middag afgebeuld. Gemiddeld 75 procent van de deelnemers valt af, terwijl de toelatingseisen al extreem streng zijn.

Het Air Force Special Ops-trainingsprogramma

Voormalig Master Sergeant van de Air Force Charles Harper Hannigan en Brad Borland, bodybuilder en voormalig elitesoldaat, hebben samen een trainingsprogramma samengesteld dat volledig geïnspireerd is op de elite fitness van de Air Force Special Ops.

elite fitness Air Force Special Ops

‘Voor een Spec Ops-aspirant is geen enkele dag hetzelfde. De training bestaat uit een mix van cardio, krachttraining en oefeningen voor speciale skills als touwklimmen, lopen met bepakking en opdrachten onder water’, zegt Hannigan. Met dit schema kun je proeven van het leven van zo’n aspirant.

Drie rondes

Het programma bestaat uit drie rondes voor beginners en loopt afhankelijk van je fitnessniveau op tot zes rondes. Voel aan wat het beste bij je past, maar de belangrijkste voorwaarde is wel dat je jezelf tot het uiterste dwingt.

Hetzelfde geldt voor de frequentie per oefening. Begin met tien en probeer op te bouwen naar twintig.

1. Dynamische warming-up

  • Jumping Jacks
  • Prisoner Squats
  • Bicycle Crunches
  • Knieheffen

2. Krachtcircuit

  • Pull-ups
  • Burpees
  • Push-ups
  • Planks (30 tot 60 seconden)
  • Box jumps

3. Conditiecircuit

Succes.

05-09-2017 - Alrik de Jong