Greenpeace zet aanval in op Coca-Cola wegens plasticsoep

'3.400 nieuwe plastic flessen per seconde'

Dat de plasticsoep een begrip is dat we allemaal kennen, is betreurenswaardig. Niemand weet hoe groot de drijvende vuilnisbelt in de Grote Oceaan (ook wel Stille Oceaan) precies is, maar dat hij rond drijft weten we allemaal. En volgens Greenpeace is Coca-Cola de grote schuldige.

Greenpeace vs. Coca-Cola

Greenpeace meent dat Coca-Cola voor een groot deel verantwoordelijk is voor de plasticsoep en is daarom gisteren een campagne gestart, waarvan deze petitie onderdeel is. Volgens een onderzoek van de milieuorganisatie produceert de frisdrankgigant per seconde 3.400 nieuwe plastic flessen. Dat zijn inderdaad 110 miljard per jaar.

“Coca-Cola heeft geen voornemens, beleidsdoelen of agenda om de productie van plastic wegwerpflessen te verminderen”, stelt Greenpeace. Daarnaast schrijft Greenpeace in het rapport dat Coca-Cola wereldwijd een boycot voert tegen statiegeld en nauwelijks recyclet.

coca-cola, greenpeace, plasticsoep, oceaan, flessen

“Cola-Cola heeft op mondiaal gebied geen enkele doelstelling meer voor de toepassing van gerecycled materiaal, laat staan een helder tijdpad om uit te komen op 100 procent gerecycled materiaal in de flessen. De Europese tak van Cola-Cola heeft als magere doelstelling om in 2020 twee vijfde van het materiaal voor plastic flessen uit gerecyclede of ‘hernieuwbare’ bronnen te halen.”

Coca-Cola: ‘Consument verantwoordelijk voor plasticsoep’

Coca-Cola heeft vanuit het hoofdkantoor in het Amerikaanse Atlanta gereageerd en zegt verontwaardigd te zijn over de beschuldigingen. “We zien weinig in statiegeld, maar zetten ons wel degelijk in voor het recyclebaar maken van verpakkingen”, zegt het bedrijf. Maar het bedrijf geeft tegelijk ook toe dat ‘vanuit het oogpunt van de productie en logistiek herbruikbare verpakkingen in moderne economieën niet de voorkeur hebben’.

Volgens de frisdrankfabrikant is vooral de consument schuldig aan zwerfvuil. “Plastic vervuiling moet voorkomen worden door een goed en effectief inzamelsysteem en door gedragsverandering bij consumenten.”

Bereid tot dialoog

Greenpeace vindt dit maar lafjes en zegt dat Coca-Cola uit zichzelf het voortouw moet nemen en daarvoor ook de middelen heeft.

“Wij zijn altijd bereid om in dialoog te gaan en samen te werken om tot duurzame, effectieve en efficiënte oplossingen te komen. Want om het probleem rondom zwerfafval te adresseren, zul je lokaal moeten samenwerken. Wij staan daarvoor open en zetten daar op in”, reageert de frisdrankenfabrikant.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

03-10-2017 - Alrik de Jong