Outdoor Manners Stories: Henri reist al 2 jaar op een motor de wereld rond

'Ik reis zonder plan, de locals bepalen mijn route'

Willem Barentsz begon er in de 16e eeuw mee en nog steeds zijn Nederlanders ware ontdekkingsreizigers en avonturiers. Waar ook ter wereld, overal kom je ze tegen. In deze rubriek laten we ze aan het woord. Om hun verhalen te delen en jou te inspireren. Vandaag het avontuur van de 31-jarige Henri Danen, die al twee jaar over het Amerikaanse continent reist met zijn motor. Hij begon in het uiterste puntje van Canada en is nu op weg naar de Vuurkaap in Argentinië.

Stel je kort even voor.

Ik ben Henri Danen, geboren in het Friese Delfstahuizen. Voordat ik ging reizen, was ik zelfstandig ondernemer. Ik werkte vooral in de voedsel- en verpakkingsindustrie. Ik haal vreugde uit andere mensen, motoren en dansen. Dat zijn mijn passies. In het dagelijkse leven vind ik samenwerking en gelijkheid belangrijk.

Henri Danen, outdoor manners stories, alaska

Hoe kwam je op het idee om op een motor de wereld rond te reizen?

Ik heb altijd al meer van de wereld willen zien, maar door relaties of werk heb ik nooit de keuze durven te maken om te gaan reizen. Totdat ik een georganiseerde reis zag; in 90 dagen van Alaska naar Argentinië op de motor. Dat leek me fantastisch, dus meldde ik me aan. Maar helaas waren er niet voldoende aanmeldingen en werd de reis geannuleerd.

Ondertussen had ik al weken lopen fantaseren over die reis en kreeg ik het niet meer uit mijn systeem. Na een belletje met de reisorganisatie, waarin ik vroeg of het alleen ook mogelijk was, ging het balletje rollen. Er bleken honderden mensen alleen de wereld rond te reizen. Dus waarom ik dan niet?

Hoe heb je de reis voorbereid?

Ik heb vooral informatie ingewonnen bij andere ‘wereldreizigers’ en ik kwam er al snel achter dat het mentale aspect de grootste uitdaging zou worden. Daar heb ik me vooral op gefocust. Jezelf opladen, keuzes maken, doorzettingsvermogen creëren en om kunnen gaan met stresssituaties. Allemaal belangrijk, zeker als je alleen bent en door moeder natuur in allerlei weersomstandigheden wordt getest. Gelukkig ben ik positief ingesteld en zie ik snel ergens de lol van in. Die eigenschappen komen overal ter wereld van pas.

Daarnaast moest ik natuurlijk nog een geschikte motor vinden. Ik heb veel mensen gesproken die ook op een motor de wereld zijn rondgereisd. Uiteindelijk ging ik voor ‘de goedkoopste op Marktplaats’.

Hoe reis je?

Ik reis op een BMW F800 GS uit 2011, waar ik samen met een goede vriend de nodige aanpassingen aan heb gedaan. Zo hebben we samen zelf de koffers ontworpen en op maat gemaakt, net als alle aluminium onderdelen.

Eigenlijk reis ik zonder een echt plan. Het enige waar ik nu naar toe ga, is het zuiden. Ik rij richting Vuurkaap (Ushuaia) in Argentinië. Dit nadat ik in Canada van volledig oost (Halifax) naar west ( Vancouver Island) ben gereden en daarna naar het meest noordelijke puntje in Alaska waar je kunt komen over de weg, Prudhoe Bay.

Sommige dagen rij ik 800 kilometer en soms nog geen 10 kilometer. Ik ontmoet dagelijks zoveel mensen, dat ik zeg: ‘de locals bepalen mijn reis’. Zij zijn degenen die me vertellen over de speciale plekjes en de verborgen diamantjes.

henri danen, motor, reizen, outdoor manners stories

Ik ben niet echt van de toeristische plekken, al ontkom je er soms simpelweg niet aan. Op de motor heb ik alles bij me om zelfvoorzienend te zijn, van een waterfilter en voedsel tot extra brandstof en materiaal voor reparaties. En natuurlijk alles voor een comfortabele nachtrust, wat zeer belangrijk is. Hierdoor kan ik goedkoop reizen.

Is het een reis of een levensstijl?

Ik noem het eerder een levensstijl dan een reis. Een beetje zoals de nomaden. Overal is mijn huis, met alles moet ik flexibel omgaan en mijn normen en waarden moeten soms even opzij gezet worden. Iedere dag de spullen inpakken en ‘s avonds strijk ik weer ergens neer waarvan ik nog niet weet wat het te bieden heeft. Voor deze levensstijl moet je open minded zijn en dat is soms nog wel eens lastig.

Maar juist deze levensstijl geeft mij enorm veel vrijheid, zowel in mijn persoonlijke denken als het gaan en staan waar ik wil. Maar ik begrijp tegelijkertijd ook waarom mensen elkaar al sinds de oertijd opzoeken en groeperen.

henri danen, motor, wereldreis

Het is dus een deel van mijn leven geworden, met veel bijzondere momenten die ik voor altijd bij me zal dragen. De wereld is prachtig, de natuur blijft je verrassen en de mensheid wordt voor 99 procent gedreven door liefde, in de breedste zin van het woord.

Welke plekken zijn je tot nu toe het meest bijgebleven?

Mijn hart is echt verkocht aan de weidse natuur van Noord-Canada, de Yukon. Uitgestrekte ongerepte natuur, honderden kilometers achter elkaar. Een hard bestaan om daar te leven, maar ik zou het dolgraag eens een paar jaartjes willen proberen. Er heerst veel saamhorigheid en je ontkomt er niet aan om samen te werken, zelfs als toerist.

henri danen, motor, reizen, outdoor manners stories

Qua route is mijn favoriet tot nu toe de rit door Alaska van Fairbanks naar Prudhoe Bay. 800 kilometer lang in de toendra boven de poolcirkel. Je rijdt hier van de sneeuw en ijzel tot de mooiste zonsondergang. In de zomer is het hier 22 uur per dag licht. En dat alles in een gebied waar de wolven, grizzlyberen en ijsberen de totale overmacht hebben. Ik zou dat graag nog een paar keer over willen doen, als gids bijvoorbeeld.

Welke ervaringen zijn je tot nu toe het meest bijgebleven?

Die vraag krijg ik meerdere keren per dag en ik reageer altijd dat ‘dit moment’ me het meest gaat bijblijven. Natuurlijk heb ik hoogte- en dieptepunten meegemaakt tijdens de afgelopen twee jaren, maar krijg vooral kippenvel van de kleine dingen. Zoals een vallende ster, zonsondergang of de glimlach van een kind.

Een hoogtepunt waar ik trots op ben, is dat ik ineens in Halifax stond op het begin van mijn reis en dus de vrijheid had om dit te gaan doen. En het moment dat ik twee keer in 2016 boven de poolcirkel was en ik alleen nog maar zuidwaarts hoefde te gaan.

henri danen, motor, reizen, outdoor manners stories

Een dieptepunt is het moment dat ik in een sneeuwstorm door Canada reed, met temperaturen van 30 graden onder nul. Een ander dieptepunt is een heftige crash met een grote truck. Dat zit nog steeds diep geworteld in mijn systeem.

Heb je wel eens gedacht: waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen?

Ieder leven kent zijn ups en downs, dus ook die van mij. En omdat ik die insteek heb, heb ik die gedachte gelukkig nog nooit gehad. Natuurlijk zitten er dagen bij dat er van alles misgaat, dingen kapot gaan, het weer je enorm tegen zit en ik gewoon Nederland mis. Maar als ik mijn been over de motor zwaai en de helm opzet, ben ik die gevoelens snel weer kwijt.

Heb je tips/adviezen voor mensen die een vergelijkbare reis willen maken?

Gewoon gaan! Ik spreek zoveel mensen die zeggen ‘ooit ga ik dit ook doen’. Ik vraag ze dan waar ze op wachten. Dan volgen er vaak twijfelachtige argumenten en hou ik ze een spiegel voor. Vaak heeft het met een vorm van veiligheid te maken. Dat is voor iedereen anders en belangrijk om te respecteren.

Mocht je dus een vergelijkbare levensstijl willen, bedenk dan welke dingen, materieel of immaterieel, je comfort en veiligheid geven. Ik wil mezelf bijvoorbeeld kunnen redden met de spullen die ik bij me heb op de motor. En overal goede nachtrust vinden is ook belangrijk. Daarom heb ik een luxe luchtbed en slaapzak.

0, henri danen, motor, wereldreis, outdoor manners stories

Ik denk daarnaast dat veel mensen, waaronder ik aanvankelijk ook, zich te druk maken over zaken waar je tijdens de reis geen invloed hebt. In mijn voorbereidingen in Nederland leerde ik al snel dat je niet de hele trap hoeft te zien om de eerste trede te nemen. Gewoon stapje voor stapje, en laat je passie een grote drijfveer zijn.

Waar stopt deze reis en wat staat er nog allemaal op de planning?

Goede vraag, en eigenlijk heb ik daar nu een heel kort antwoord op. De route die ik nu rij, eindigt als ik een foto heb van mij en een motor bij het naambord van Ushuaia. Daarna herzie ik mijn drijfveer en financiële situatie en bepaal ik of ik het Afrikaanse continent ook meepak.

Ik reis niet met een bucketlist, maar ik zou dolgraag meer van de de Maya’s willen leren en zien. En ik hoop zo snel mogelijk Spaans te kunnen spreken, zodat ik de mensen en cultuur in Zuid-Amerika sneller begrijp.

henri danen, wereldreis, motor, outdoor manners stories

Mocht je buiten deze vragen nog wat kwijt willen: feel free.

Jullie lezers kunnen mij altijd contacten voor extra informatie. En ik te volgend via Facebook en Instagram media kanalen, welke jullie mogen publiceren. Ik ben er niet erg actief mee, omdat daar me focus niet ligt. Maar ik denk dat mensen dat zeker leuk vinden? Daar is ook een weblink te vinden om donaties achter te laten.

Ook speel ik met het idee om tours te gaan organiseren in diverse landen of als gids groepen te begeleiden.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

09-10-2017 - Alrik de Jong