Zelf maken: energy gel van dadels en diepvriesfruit

Een smakelijke boost voor duursporters

Als langeafstandsloper, trail junkie, triatleet of andere duursporter ken je de tubetjes met energy gel van tegenwoordig. Niets mis mee, maar weet dat je die gel ook heel makkelijk zelf kan maken. En dan smaakt het altijd lekkerder. Net als deze energierepen beschikt deze energy gel maar over drie ingrediënten.

Benodigdheden

  • 500 gram bevroren fruit
  • 20 ontpitte dadels
  • 1 kopje zoet rijstmeel (te halen bij de toko)
energy gel, zelf maken

Zo bereid je de energy gel

  1. Stop het bevroren fruit en de dadels in een pan en breng het ongeveer 20 minuten aan de kook op middelhoog vuur met een deksel op de pan. Om de paar minuten roeren, zodat het niet aankoekt.
  2. Verwijder de mix uit de pan en pureer het geheel. Laat de puree ongeveer 10 minuten afkoelen. Voeg geleidelijk de rijstmeel toe.
  3. Verwarm de oven voor op 180 graden. Bedek een glazen ovenschaal van ongeveer 20 x 20 centimeter met bakpapier.
  4. Leg de fruitmix in de ovenschaal en strijk het geheel glad met een lepel.
  5. Bak de substantie 20 tot 25 minuten. Na 10 tot 12 minuten draai je het geheel om.
  6. Als de energy gel gebakken is, leg je het direct in de koelkast en laat je het 20 minuten afkoelen.
  7. Dompel een schaar in heet water en knip het plakkaat in 6 stroken. Iedere strook knip je in ongeveer 5 vierkantjes.
  8. Ieder vierkantje kun je zien als een portie. Je hoeft er nu niks meer aan te doen. Maar als je tijdens bijvoorbeeld een fietstocht meerdere porties wil meenemen, dan rol je ze even door de rijstbloem, zodat ze niet aan elkaar vastplakken.
  9. Bewaar de energy gel in de koelkast of vriezer.

Voedingswaarde-informatie (totaal)

Calorieën: 1845 | Koolhydraten: 452 gram | Vet: 0 gram | Eiwitten: 23 gram | Natrium: 19 gram | Suiker: 227 gram

Meer over (zelfgemaakte) sportvoeding en outdoor cooking vind je hier. Meer over fitness lees via Manners Get Fit.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

10-01-2018 - Alrik de Jong