5 yoga oefeningen die iedere surfer moet kennen

Leniger, krachtiger en minder blessuregevoelig

Als je yoga onzin vindt, dan moet je eens met surfers gaan praten. Kom je er snel achter dat het een vergelijkbare bewering is als ‘groente is ongezond’. Er zijn weinig pro-surfers die niet aan yoga doen om leniger, krachtiger en minder blessuregevoelig te worden. Bonus: je wordt zen, ook geen eng woord.

1. Adho mukha svanasana (omlaag kijkende hond)

Waarom?
Deze oefening verlengt de hamstrings, die erg belangrijk zijn tijdens het surfen. Ook stretch je jouw schouders, kuiten, handen en voetbogen. Tegelijkertijd maak je jouw benen, armen en bovenlichaam sterker.

Daarnaast geeft de adho mukha svanasana je hele lichaam energie en kalmeert de pose het brein en zenuwstelsel. Dit geldt in zekere mate voor iedere oefening.

Hoe?

2. Uttana Shishosana (de jonge hond)

Waarom?
Rekt en verlengt je wervelkom. En je weet: een van de meest voorkomende blessures onder surfers is een overbelaste rug. Ook je schouders en de linker- en rechterzijde van je lichaam stretch je.

Hoe?

3. Eka Pada Rajakapotasana (de eenbenige duif)

Waarom?
Maakt je heupen soepeler. Erg belangrijk, want bij golfsurfen draai je met de heupen. Daarnaast strek je met deze oefening jouw dijen, lies en psoas (ook wel lendespieren genoemd). Ook worden je schouders en borst losgemaakt.

Hoe?

4. Jathara Parivrtti (twist)

Waarom?
Deze oefening maakt jouw borst en schouders los, terwijl je de schouders ook sterker maakt. Het gebied tussen de schouderbladen en ruggengraat wordt met de Jathara Parivrtti als het ware gemasseerd. Helpt je torso-rotatie te verhogen.

Hoe?

5. Parivrtta Prasarita Padottanasana (staande twist)

Waarom?
Rekt je schouders, bovenrug, hamstrings, kuiten, heupen en onderrug en verlengt je wervelkolom. Versterkt de bovenrug, schouders en benen. Verlicht de nek- en schouderspanning. Maakt je borst, schouders en heupen soepeler. Trekt je schouderbladen samen (voor een rechte houding). En bevordert de rotatie van je romp. Juist, onthouden deze oefening.

Hoe?

Meer yoga voor surfers

Mocht je een complete les willen volgen, dan verspil je jouw tijd niet met deze yogales die speciaal bedoeld is voor het surfen.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

10-08-2017 - Alrik de Jong